meble metalowe - aktualności

Nowe rozporządzenie w sprawie wyposażenia stanowisk pracy biurowej

Dodany przez: Super User
Utworzono: 06-01-2024
Liczba odwiedzin: 4666

Minister Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 18 października 2023 r wydał  Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Zatem Rozporządzenie to dotyczy również stanowisk pracy biurowej. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenie ( zostało ogłoszone 2 listopada 2023) czyli obowiązuje od 16 listopada 2023r.

Powyższe Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zobowiązuje pracodawców do:

§ 2. Pracodawcy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostosują stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe utworzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w niniejszym rozporządzeniu.

W Załączniku do powyższego rozporządzenia określone są:

     Minimalne Wymagania Bezpieczeństwa i  Higieny Pracy oraz Ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.

I. Krzesła biurowe

 Jeśli chodzi o krzesła biurowe Rozporządzenie zobowiązuje pracodawców do wyposażenia stanowisk pracy w krzesła biurowe spełniające następujące wymagania:

 

5.1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
a) dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b) regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c) wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
d) możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
e) regulowane podłokietniki.

5.2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz
tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

 

Reasumując krzesła biurowe powinny posiadać:

- regulowane podłokietniki,
- regulację wysokości siedziska,
- regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
- regulację kąta pochylenia oparcia
- wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
- odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
- podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
- możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°.

 

Poniżej możesz pobrać pełną treść Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe

 

Zapytaj o produkt